Graag wil ik iets met jullie delen waar ik vaak over reflecteer en waarop ik vaak terugval. Misschien is het niet nieuw voor velen van jullie maar al kan het één persoon helpen is het genoeg. Voor jou, degene die dit leest, moge Allah je voor altijd het goede schenken en behoeden van het slechte.

Het goede en het slechte, wat betekent het? Toen ik je net het goede wenste dacht je misschien aan welzijn en geluk. En toen ik voor je wenste dat je van het slechte wordt behoed dacht je misschien aan ongeluk en ziektes. Goed en slecht kun je vanuit vele perspectieven interpreteren. Als we denken aan een ziekte, zoals kanker, dan hebben we er gelijk een negatieve associatie bij. Het is slecht, niet fijn en niet goed voor ons. Als we denken aan het krijgen van onze droombaan, denken we snel dat het goed voor ons is. Het is goed voor ons, het doet ons goed. Maar wat nou als die ziekte jou dichterbij Allah swt brengt? En wat nou als die droombaan jou verder van Allah swt drijft?

De wereldse bril die velen van ons op hebben, vertelt ons dat het ‘goede’ gezondheid, welzijn en geluk is. En het vertelt ons dat zaken zoals ziektes slecht voor ons is. Laten we de wereldse bril afzetten en goed en slecht redefinieren. Laten we eens de ‘Akhira bril’ op zetten. Deze bril vertelt ons dat alles wat ons dichterbij Allah swt brengt goed voor ons is en dat alles wat ons verder van Allah swt drijft slecht voor ons is. De ziekte die jou dichterbij Allah swt brengt is met deze bril dus goed en een zegening. De baan die jou verder van Allah swt drijft is dus volgens deze bril slecht.

Bovendien weet alleen Allah swt wat goed en slecht voor ons is. Die kennis ligt bij Hem. Allah swt zegt ook wel in de Kuran:
‘Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie. En het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht is voor jullie. En Allah weet, terwijl jullie niet weten.’ (2:216)

Dus laten we de wereldse bril afzetten en de ‘Akhira bril’ op zetten zodat we goed en slecht op de juiste manier definiëren. Op deze manier zullen we begrijpen waarom we soms slechte tijden moeten meemaken. Op deze manier zullen we een hoger niveau van Tawakkul (vertrouwen op Allah swt) bereiken. Helemaal begrijpen zullen we nooit, Allah is de Alwetende, de Alwijze. Deze kennis ligt uiteraard bij Hem.

Dus nogmaals, voor degene die dit leest, moge Allah je het goede schenken en behoeden voor het slechte. Misschien interpreteer je deze zin na het lezen van deze reflectie nu anders dan dat je aan het begin deed, toen ik je hetzelfde wenste.

– Bestuurslid MSV Nijmegen